Żywienie sportowe metodą „RDK”- krótko i na temat

Łukasz Dróżdż 18 marca 2016 0

„RDK”- Rotacja Diet Krytycznych

Aby zrozumieć sedno wykorzystania i zrozumienia takiego modelu żywienia, jakim jest system „RDK”, należy przede wszystkim określić jakimi zasadami powinien kierować się sportowiec przy wyborze odpowiedniej dla siebie diety.

Osobiście uważam, że przede wszystkim bazować powinien na wykorzystaniu w pełni dostarczanych składników odżywczych (tutaj zagadnienie odpowiedniego żywienia „post workout”, oraz balans składnikami białka/tłuszczy/węglowodanów w ciągu dnia).

W opisywanej metodzie dietetycznej, schemat posiłków rotuje za każdym razem, jak osiągam kolejny krok w założeniach sylwetkowo-siłowych. Krok owy zależny jest od:

  • wagi zawodnika, w okresie budowania masy
  • procentowej zawartości tłuszczu w okresie redukcji

Przykładowo, bazując na drugim zagadnieniu możemy przedstawić poszczególne etapy jej wykorzystania:

  1. W początkowym cyklu staramy się zazębić typowe podejście kulturystyczne do diety tłuszczowej/optymalnej, z znacznie luźniejszym „Carb Nite’owym” stylem żywieniowym. Oznacza to, iż w pierwszych dniach (ale maksymalnie do 14 dni) spożywamy głównie tłuszcze w obecności małej podaży białka oraz dużej kcal, aby po tym wstępnym czasie dokonać ładowania węglowodanów już typowo na modłę diety „CN”.
  2. Od tej chwili nasz organizm świetnie zaadaptowany do funkcjonowania bez węglowodanów, pozostaje w systemie żywieniowym Johna Kiefera, do momentu uzyskiwania coraz to lepszej formy wizualnej, oraz niższego poziomu otłuszczenia ciała.
  3. Osiągając ~9%BF („body fat”) warto zmienić swój jadłospis i doszukać się kolejnego ekstremalnego rozwiązania, które rozpędzi nasz metabolizm ponownie, wprowadzi go w „szok” i przysporzy kolejnych efektów sylwetkowych, często związanych też z samym faktem wzrostu czystej tkanki mięśniowej (poprawa lbm, na tym etapie jest bardzo często spotykana). Wyjścia są różne, po wielu testach uważam, że wdrożenie diety VLCD (~1500kcal, tylko proteiny) przez okres 2-3 tygodni, potrafi całkowicie sfinalizować naszą walkę o idealną, nisko otłuszczoną sylwetkę.

Jest to jedynie krótki wstęp do opisu „rotacji diet krytycznych”, obrazujący złożoność takiego zachowania dietetycznego. Ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu na danym etapie „RDK”, odgrywa również psychika sportowca. Wiele osób którym pomagam, ma problemy z wytrwałością w założeniach, wtedy analizuję, rozmawiam i staram się tak załagodzić ich odczucia (głównie zła odpowiedź hormonalna organizmu min. działanie kortyzolu, greliny) manewrami dietetycznymi aby brnęli do przodu bez uczucia głodu, rezygnacji, zmęczenia. Warto mieć to na uwadze przy decyzji o przejściu na kolejny, cięższy etap dietetyczny np. redukcji, aby nie narażać sportowca na niepożądane, mocne odczucia negatywne odchudzania.

Komentarze