Jak pozbyć się problemu niskich wyników siłowych w sportach walki?

Łukasz Dróżdż 30 października 2013 0

Artykuł dotyczy jedynie aspektu dodatkowej suplementacji.

Portal www.exrx.net jest miejscem, w którym możemy odnaleźć tzw. normy siły dotyczące osób trenujących amatorsko jak i zawodowo. Patrząc na zawodnika sztuk walki przez pryzmat jego umiejętności, stosunek siłowy do jego wagi powinien mieścić się w tych najwyższych granicach.

W momencie, kiedy nasze ciało przysłowiowo „niedomaga”, z pomocą przychodzi nam… trening na siłowni. To on odegra w tym aspekcie główną rolę – stosowanie suplementów w celach poprawy naszych osiągów siłowych i funkcjonalności mięśni bez ćwiczeń z wolnym ciężarem mija się z celem i jest bardzo nieekonomiczne (wykorzystamy mizerny procent z możliwości, jakie nam oferują).

Zakładając, że pracujemy z prawidłowo rozpisanym systemem treningowym, proces wywindowania naszych osiągów w tym aspekcie wspomogą:

  • Kreatyna
  • Beta-alanina
Carno Rush

Poszukując produktów bazujących na Beta-Alaninie, szukajmy tych w których skład dodatkowo wchodzi L-histydyna. Obydwa związki są wymagane aby mogła zaistnieć synteza karnozyny w naszym ciele.

Istnieje bardzo wiele możliwości ich stosowania oraz dawkowania. Poprzez doświadczenie oraz ogólny charakter funkcjonowania osoby trenującej sztuki walki (częste zbijanie wagi, duża intensywność cardio), najefektywniej przedstawia się system A-B-A-B:

  • Zestaw A:

Dzień treningowy: Kreatyna 5gx2 (np. z rana, od razu po treningu)
Dzień nietreningowy: Kreatyna 5gx2 (np. z rana, wieczorem)

  • Zestaw B:

Dzień treningowy: 3-5g Beta-alanina przed treningiem
Dzień nie treningowy 3-5g Beta-alanina (np. z rana)

Funkcjonujemy w 7-tygodniowym okresie dawkowania (co 7 tygodni zmiana zestawu).

Utwierdziło się przekonanie, jakoby kreatyna przysparzała problemów z wagą oraz nadmierną retencją wody. Odpowiednie balansowanie dietą i przede wszystkim unikanie alkoholu oraz nadmiernej ilości cukrów prostych niweluje ten proces znacząco.

creatinemonohydrate

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest stosowanie kreatyny w czasie, pomiędzy zawodami. Zaś  w tygodniach przygotowawczych bazować na beta-alaninie. Takie odgórne rozplanowanie ułatwia nam proces kontroli wagi.

Jaki rodzaj kreatyny wybrać? Najtańszą i efektywną formą jest monohydrat i właśnie tą polecam i stosuję. Każdy organizm jest jednak inny i dla poszczególnych jednostek rzeczywiście inna forma tego związku może przynosić większe korzyści. Odradzam natomiast zakup wszelakich stacków kreatynowych, opiewających na kwoty ponad 100zł za mniej niż 500g produktu. Suplementy takie zawdzięczają swoją cenę ładnym opakowaniom oraz popularnemu producentowi.

Komentarze